U cilju potpunijeg informisanja članstva putem sindikalnih povjerenika, oglasnih ploča sindikata i web stranice Sindikata policije Kantona Sarajevo (www.sindikatpolicijeks.co.ba), dostavljaju se niže navedene informacije:
1. Obzirom da je, uvažavajući periode u kojima je ranije vršena isplata plate za uposlenike Ministarstva unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo i Uprave policije, bilo za očekivati da i plata za mjesec januar 2017. godine bude isplaćena do 13.02.2017. godine, kao predsjednik Upravnog odbora SPKS tražio sam informaciju zašto je došlo do određenog kašnjenja u isplati, te sam kao obrazloženje dobio odgovor da prvi put dolazi do isplate plate sa posebnih budžetskih razdjela, i to sa jednog za uposlenike Ministarstva, a sa drugog razdjela za uposlenike Uprave policije, obzirom da je, shodno važećem zakonskim odredbama, Uprava policije dobila i u praksi finansijsku neovisnost u pogledu budžetskih sredstava. Nadalje, početak nove budžetske godine, unos svih rješenja koja se odnose na obračun plate za policijske službenike shodno zaključenom Kolektivnom ugovoru i definisanje načina isplate plate i uvećanja za kolege invalide II kategorije, je zahtijevalo niz dodatnih aktivnosti od strane nadležnih: Odjeljenja za pravne, kadrovske i logističke poslove Sektora za pravne, kadrovske, logističke poslove i edukaciju i Odjeljenja za računovodstvo, čijim uposlenicima se želim zahvaliti na dodatnom angažmanu s ciljem stvaranja potrebnih uslova za isplatu plate u najkraćem mogućem periodu, a to je 17.02.2017. godine. Za očekivati je da do ovih kašnjenja neće dolaziti u narednom periodu, te se isplata plate očekuje najkasnije do 15-og u mjesecu, sa trendom postepene ranije isplate koja bi u konačnici trebala rezultirati isplatom oko 10-og u mjesecu, što je bio jedan od dogovora sa ministrom finansija Kantona Sarajevo.
2. Prilikom zaključivanja Kolektivnog ugovora vodilo se računa da se određena prava definisana na osnovu zakona kojima se tretira radno-pravni status zadrže na istom nivou, odosno poboljšaju u pojedinim pravima, a definisana su i pojedina nova prava, kao što su: pravo na finansijsku pomoć iz člana 48. Kolektivnog ugovora, naknada za stipendiju iz člana 47. Kolektivnog ugovora, te određena povećanja u pogledu naknade za noćni rad, naknade za prekovremeni rad, naknade za rad u dane sedmičnog odmora, ali i naknade za pojačanu ishranu, koju će, pored Jedinice za specijalističku podršku, ostvarivati i pripadnici Jedinice za podršku. Posebno želim naglasiti da je prilikom definisanja prava na naknadu za pojačanu ishranu bilo određenih problema, jer su predstavnici pregovaračnog tima Vlade Kantona Sarajevo apsolutno bili protiv takve vrste naknade koja nije propisana zakonom i insistirali su da svi usposlenici imaju samo naknadu za ishranu u toku rada (topli obrok) u iznosu od 1%, dok su postojanje naknade za pojačanu ishranu dovodili u pitanje, jer je ista oporeziva.
Dodatna primjedba predstavnika pregovaračkog tima Vlade Kantona Sarajevo (premijera, ministra finansija, ministra pravde i uprave, ministra unutrašnjih poslova, ministrice za rad, socijalnu politiku, raseljena lica i izbjeglice Kantona Sarajevo, policijskog komesara i sekretara MUP-a Kantona Sarajevo), odnosila se na činjenicu da su pripadnici Jedinice za specijalističku podršku po osnovu Odluke Vlade Kantona Sarajevo iz 2004. godine, uživali pravo na naknadu za pojačanu ishranu zbog posebnih psiho-fizičkih uslova rada u iznosu od 2% od prosječne plate u FBiH, prema posljednjem objavljenom podatku Federalnog Zavoda za statistiku, a koja je izmijenjena Odlukom Vlade Kantona Sarajevo iz 2011. godine, kada je navedena naknada zadržana na nivou od 2%, a bilo ju je neophodno korigovati na 1%, kako bi u konačnici uz naknadu za topli obrok od 1% imali dodatnih 1%, a ne 1% + 2%, kao što je to bio slučaj. Sindikat je u tom pravcu izrazio svoj stav da je shodno navedenim odlukama, koje su važeće, i vršena isplata pripadnicima Jedinice za specijalističku podršku, što je po mišljenju Sindikata bilo pravno valjano, te je pregovarački tim Vlade Kantona Sarajevo, iznoseći argumente kako niko od budžetskih korisnika nema pravo na ostvarivanje naknada po navedenim osnovama (topli obrok i naknada za pojačanu ishranu), u iznosu od ukupno 3% prosječne neto plate isplaćene u FBiH prema posljednjem objavljenom statističkom podatku (što je cca 520 KM – cca 550 KM), ipak uvažio zahtjev Sindikata policije Kantona Sarajevo da se navedena naknada za pojačanu ishranu definiše u iznosu od 1% za obje organizacione jedinice, pored naknade za topli obrok od 1% (što je ukupno 2%). Ono što bi bilo neophodno posebno napomenuti je činjenica da naknada za pojačanu ishranu po Odluci Vlade Kantona Sarajevo, iako postoji od 2004. godine, nikada nije definisana kroz određena zakonska rješenja ili eventualno ugovor, već je isključivo ovisila o volji Vlade Kantona Sarajevo da je kroz novu odluku zadrži ili stavi van snage. Smatra se da je pomenutu naknadu bilo neophodno definisati Zakonom o policijskim službenicima Kantona Sarajevo koji je usvojen 2006. godine ili eventualnim njegovim izmjenama i dopunama iz 2008. godine, odnosno zaključivanjem kolektivnog ugovora, što nažalost, do sada nije bio slučaj.
Kada je u pitanju pravo na poseban dodatak na platu policijskog službenika, propisan članom 31. Kolektivnog ugovora, predstavnici pregovaračkog tima Vlade Kantona Sarajevo, su bili isključivi u definisanju tog dodatka u iznosu 30% od osnovne plate za sve policijske službenike, a utvrđivanje pomenutog dodatka izuzetno za pripadnike Jedinice za specijalističku podršku u iznosu do 50%, smatrali su da je isti neophodno definisati kroz donošenje Zakona o platama i naknadama policijskih službenika Kantona Sarajevo, čiji nacrt je u pripremi i Programom rada Skupštine Kantona Sarajevo njegovo usvajanje u nacrtu je planirano za mjesec mart 2017. godine. Sindikat će kroz svoje djelovanje podržati i zahtijevati definisanje pomenutog prava, po osnovu kako je to definisano i u Zakonu o platama i naknadama policijskih službenika FBiH.
3. Zakonom o policijskim službenicima Kantona Sarajevo (“Sl. novine KS”, broj 25/06) u članu 86. st. 1. tačka b) definisano je: “radni staž: plaća se uvećava za 0,5% za svaku punu godinu radnog staža, s tim da ukupno povećanje ne može biti veće od 20%”.
Zakonom o izmjenama i dopunana Zakona o policijskim službenicima (“Sl. novine KS”; broj 4/08) u članu 4. definisano je: ”u članu 86. tačka b) procenat 0,5% zamjenjuje se procentom 0,6%”.
Shodno navedenom, može se zaključiti da je zakonsko rješenje uvećenja plate po osnovu radnog staža 0,6% za svaku punu godinu radnog staža, s tim da ukupno povećanje ne može biti veće od 20%.
Članom 28. stav 3. Kolektivnog ugovora definisano je, shodno prethodno citiranim odredbama zakona, da se plata povećava za 0,6% (minuli rad) za svaku punu godinu staža osiguranja, s tim da ukupno povećanje ne može biti veće od 20%. U konkretnom slučaju Sindikat je insistirao da pomenuto pravo ostane na istom nivou, kao što je bilo i do sada.
Međutim, uvidom u platne liste za policijske službenike, može se uočiti da je minuli rad za mjesec januar 2017. godine obračunat u manjem procentu za 0,6% u odnosu na minuli rad za mjesec decembar 2016. godine (što je cca 5 KM do cca 15 KM manje), iako nije bilo izmjena pomenutog prava, kako kroz odredbe Zakona o policijskim službenicima, tako ni kroz odredbe Kolektivnog ugovora.
Odmah po uočenom, zahtjevano je objašnjenje u Odjeljenju za računovodstvo, odakle su uputili na Trezor u Ministarstvu finansija, te sam održao hitan sastanak sa ministrom finansija i ministrom pravde i uprave, iznoseći prethodno opisane argumente, što su isti uvažili i od strane Ministarstva finansija i nadležnog Odjeljenja za računovodstvo će uz narednu (februarsku) platu biti izvršena korekcija isplate po navedenom osnovu, a konstavovano je da je bilo određenih grešaka prilikom obračuna plata za policijske službenike u ranijem periodu, te će biti neophodno pokrenuti i proceduru izmjena određenih propisa kojima se definiše navedena oblast. Navedeno je HITAN i neodložan posao nadležnih, sa kojim će Sindikat do kraja tekućeg mjeseca iznaći rješenje.
4. Zbog određenih tumačenja od strane pojedinaca koja su zasnovana na poluinformacijama, pa čak i dezinformacijama, kada su u pitanju koeficijenti za obračun plata policijskih službenika, još jednom želim naglasiti, iako sam to učinio i u aktu od 03.02.2017. godine, da je izričit zahtjev Sindikata bio da se za koeficijente primijene identični koeficijenti kao na federalnom novou, kako bi se otklonila diskriminacija po navedenom osnovu, jer je u jednom platnom razredu na nivou Kantona Sarajevo (npr. za čin policajac) bilo razlike u osnovnoj plati za oko -9% u odnosu na isti taj platni razred na federalnom nivou, dok je u drugom platnom rezredu (npr. za čin stariji narednik) bilo razlike oko -18% u odnosu na isti taj platni razred na federalnom nivou. Iz navedenih razloga, različiti su procentualni iznosi uvećanja plate od jednog do drugog platnog razreda, te je navedenom primjenom razlika u svim platnim razredima u odnosu na iste na federalnom nivou dovedena na oko -8%, a u narednom periodu novi zahtjev Sindikata će biti uvećanje osnovice za obračun plate sa utvrđenih 289,5 KM na što je moguće viši nivo (300 do 315 KM).
5. Kada je u pitanju obračun plate za državne službenike i namještenike isti je izvršen u skladu sa uvećanom osnovicom za obračun plata u iznosu od 283 KM, u odnosu na ranijih 276 KM, te je i procenat minulog rada sa ranijih 0,5% za državne službenike i namještenike uvećan na 0,6%.
6. Na kraju želim naglasiti da je prava koja su definisana Kolektivnim ugovorom nemoguće jednostrano izmijeniti od strane poslodavca (Vlade Kantona Sarajevo), i to je činjenica koja daje poseban značaj potpisanom Kolektivnom ugovoru, pored drugih, prethodno navedenih, i u ranijem periodu opisanih argumenata, koji su poboljšali radno-pravni status svih uposlenih, iako je godinama bio na nivou stagnacije.
7. Pozivam sve članove Sindikata i uposlenike Ministarstva unutrašnjih poslova Kantona Sarajevo i Uprave policije da svojim pismenim konkretnim, realnim i argumentovanim prijedlozima daju svoj doprinos i učestvuju u stvaranju još povoljnijeg radno-pravnog statusa, a sva eventualna pitanja, primjedbe i sugestije, pismenim putem upute Upravnom odboru Sindikata policije KS (putem sindikalnih povjerenika ili direktno na email: sindikatpolicijeks@gmail.com.
U narednom periodu Sindikat će tražiti hitno donošenje podzakonskih propisa koji su definisani Zakonom o unutrašnjim poslovima Kantona Sarajevo (pravilnik o unutrašnjoj organizaciji, Uredbe i sl.), ali i utvrđivanje eventualne odgovornosti svih pojedinaca za koje se utvrdi da su svojim činjenjem ili nečinjenjem, otežali funkcionisanje i poboljšanje kvaliteta rada Ministarstva i Uprave policije.
S poštovanjem,
PREDSJEDNIK UO SPKS
Mirza Hadžiabdić