Nacrt Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju Federacije Bosne i Hercegovine, informacija

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Broj: SPKS-177/16

U skladu sa programom rada Sindikata policije Kantona Sarajevo za 2016. godinu, javlja se potreba za preduzimanjem sindikalnih aktivnosti i aktivnog učestvovanja u postupku izrade i donošenja Zakona iz oblasti penzijsko-invalidskog osiguranja, a na osnovu kojeg će u budućnosti svoja socijalna prava ostvarivati članovi sindikata.

Reformski procesi u Bosni i Hercegovini realiziraju se u skladu sa dokumentom „Reformska agenda za Bosnu i Hercegovinu za period 2015-2018. godina“, a reformskim procesima obuhvaćena je i oblast socijalne zaštite i penzija. Reformski procesi su neophodnost ka modernom i prosperitetnom društvu, ali isto tako neophodno je napraviti detaljnu analizu kako bi se spriječila svaka diskriminacija i povreda Ustavom zagarantovanih prava na socijalnu zaštitu, a posebno je potrebno obratiti pažnju da se reformski procesi, a između ostalih i reforma penzionog sistema u znatnoj mjeri „ne prelama preko leđa određenih kategorija postojećih ili budućih korisnika prava iz ovog zakona“.

Unatoč ubrzanim i brzopletim reformama, koje su nastale pod pritiskom nagomilanih problema, pravna država mora svojim građanima garantovati vladavinu prava i pravnu sigurnost. Naime, država treba da počiva na opštem principu da se njena sveukupna djelatnost može predvidjeti. Pravna sigurnost postoji kad su pred zakonima i pravom svi jednaki i ona može postojati samo tamo gdje svaki građanin može znati šta državne vlasti mogu i smiju učiniti, te znati šta je propisano, dopušteno ili zabranjeno. Pravna sigurnost znači i to da se svaki građanin može pouzdati u značenje i predvidivost važećih  pravnih propisa, kao i u prava i obaveze koji proizlaze iz tih propisa. Može se ponekad desiti u društvu da je pravna sigurnost pojedinca u sukobu sa javnim interesima, ali pojedinac ne bi smio biti nesrazmjerno oštećen time što će mu njegova jednom stečena prava biti oduzeta naknadnim izmjenama i dopunama zakona na neprimjeren način.

Na osnovu naprijed navedenog, a povodom teksta Nacrta Zakona o PIO FBiH, Sindikat policije Kantona Sarajevo je u proteklom periodu preduzeo niz aktivnosti kako bi se preciznije upoznali sa odredbama nacrta Zakona, s obzirom da u istom ima niz nedorečenosti i nepreciznih odredbi pojedinih članova Zakona, a koje u biti smanjuju nivo dostignutih prava koje bi uživali po važećem zakonu.

S tim u vezi, predstavnici Sindikata policije Kantona Sarajevo realizovali su niz sastanaka sa predstavnicima Parlametarnih stranaka Parlamenta FBiH, kao i sa predstavnicima Federalnog ministarstva rada i socijalne politike i PIO/MIO FBiH, gdje je traženo da se mijenjaju i preciznije definišu odredbe pojedinih članova nacrta Zakona, koji se tiču prava policijskih službenika i drugih kategorija uposlenika MUP-a Kantona Sarajevo.

Naime, stav sindikata je da se izvrše izmjene pojedinih članova nacrta Zakona, i to:

Prijedlog člana 40.; 

Član 40.

(Uvjeti za starosnu penziju)

Pravo na starosnu penziju ima osiguranik kada navrši 65 godina života i najmanje 15 godina staža osiguranja, odnosno najmanje 20 godina penzijskog staža ili kada navrši 40 godina staža osiguranja ili penzijskog staža bez obzira na godine života.

Prijedlog člana 42.; 

Član 42.

(Uvećanje staža i ograničenja)

  • Uvećanje staža je razlika između ukupno utvrđenog staža osiguranja sa uvećanim trajanjem i staža osiguranja u efektivnom trajanju za isti period.
  • Starosna granica iz člana 41. ovog Zakona može se snižavati najviše do 55   godina života.
  • Odredbe člana 41. i 42. stav (1) i (2), ne odnose se na osiguranike koji su navršili 40 godina staža osiguranja ili penzijskog staža.

Posebne primjedbe u ovom dijelu su bile vezane za nejasnoće oko obračuna ostvarene penzije sa stažom sa uvečanim trajenjem, tzv. „benificiranim stažom“.

Naime, ako bi došlo do usvajanja nacrta Zakona o PIO FBiH, sindikat postavlja logično pitanje, čemu je svrha staža osiguranja sa uvećanim trajanjem, ako će generacije policijskih službenika koje su uzele učešće u odbrani BiH, morati da provedu skoro 40 godina u efektivnom stažu osiguranja.

Sa druge strane, svi policijski službenici koji su se do sada penzionisali, mogli su to da učine po dosta povoljnijim uslovima.

Ukoliko gore navedene norme ugledaju svjetlo dana u novom Zakonu o PIO, očekivati je sa porastom godina života, sve veći broj policijskih službenika sa promijenjenom radnom sposobnošću, a čija egzistencija nije osigurana u skladu sa odredbama Zakona o policijskim službenicima, gdje je predviđena mogućnost prekobrojnosti policijskih službenika sa promijenjenom radnom sposobnošću.

Zbog svega navedenog, kao i zbog same specifičnosti policijskog poziva,  potrebno je predvidjeti mogućnost prijevremenog penzionisanja zbog opće nesposobnosti za rad i invalidsku penziju zbog profesionalne nesposobnosti za rad, pod uvjetom da nadležna komisija proglasi osiguranika nesposobnim za poslove ovlaštene službene osobe. Staž osiguranja treba pokrivati trećinu radnog vijeka, a ako je invalidnost posljedica povrede na radu ili profesionalne bolesti, pravo na invalidsku penziju stječe se bez obzira na navršen penzijski staž.

Sindikat je stava, da je potrebno obratiti pažnju i na odredbu člana 143. (Umanjenje penzije), u kojoj je navedeno da će se osiguranicima iz čl. 140, 141. i 142. ovog zakona, za svaki mjesec ranijeg odlaska u penziju u odnosu na propisanih 65 godina života, iznos ostvarene penzije umanjiti za 0,333333 %., a što je godišnje oko 4%.

Kao što je u prehodnom tekstu navedeno, Reformski procesi u Bosni i Hercegovini realiziraju se u skladu sa dokumentom „Reformska agenda za Bosnu i Hercegovinu za period 2015-2018. godina. Međutim, bar što se tiče policijskih službenika, u nacrtu ovog Zakona njihov status nije identično riješen kao u entitetu Republika Srpska.

Naime, u Zakonu o penzijskom i invalidskom osiguranju RS-a u članu 42. navedeno je:

„(1) osiguranik koji nema navršenih 65 godina života ima pravo na starosnu penziju kada navrši 60 godina života i 40 godina penzijskog staža.
(2) Osiguranik žena koja nema navršenih 65 godina života ima pravo na starosnu penziju kada navrši 58 godina života i 35 godina staža osiguranja.

U izmjenama i dopunama istog zakona u članu 4. navedeno je:

“U članu 42. dodaje se novi stav 3. koji glasi:

(3) Izuzetno od stava 1. ovog člana, pravo na starosnu penziju ima policijski službenik, službenik Sudske policije Republike Srpske i pripadnik službe obezbjeđenja – policajac kazneno-popravne ustanove u Republici Srpskoj, kada navrši 40 godina penzijskog staža, bez obzira na godine života.“

      Potrebno je da sindikalni povjerenici upoznaju članstvo o aktivnostima Sindikata policije Kantona Sarajevo vezano za Nacrt Zakona o PIO FBiH.

PREDSJEDNIK UO SPKS

Mirza Hadžiabdić

Ovaj unos je objavljen u Događaji. Zabilježite trajni link.